وبلاگ گروه کوهنوردی یاران مهر

وبلاگ گروه کوهنوردی یاران مهر

مـوجیـم و وصل ما از خود بریدن است، ساحل بهانه است رفتن رسیدن است.
وبلاگ گروه کوهنوردی یاران مهر

وبلاگ گروه کوهنوردی یاران مهر

مـوجیـم و وصل ما از خود بریدن است، ساحل بهانه است رفتن رسیدن است.

گرفتگی عضلات پس از ورزش


می گویند اگر ورزش کنیم شاداب و سرحال خواهیم شد و خستگی های روزانه مان هم رفع می شود، ولی خیلی ها پس از ورزش نه تنها با این وضع روبرو نمی شوند بلکه شرایطی عکس آن را تجربه می کنند. همان هایی که پس از ورزش باید تا چند روز درد و گرفتگی غضلات بدنشان را تحمل کنند و ناچارند با خستگی ناشی از آن بسازند. چنین افرادی معمولا همین وضع را بهانه ای می کنند برای فرار از ورزش و هیچ وقت به سمت آن نمی روند. در حالی که مسلما اگر ورزشی مناسب انتخاب کنیم و به شیوه ای صحیح آن را انجام دهیم هیچیک از این مشکلات بروز نخواهد کرد. گرفتگی عضلات معمولا به دلیل وارد شدن فشاری بیش از حد توان یک عضله یا فراتر از حد متعارفی که به طور معمول از عضلات استفاده می کنیم، ایجاد می شود. گرفتگی عضلات به انقباض دردناکی در عضله گفته می شود. که پس از انجام دادن فعالیت های فیزیکی و حرکتی بروز می کند.

 

 

ورزش کنید، اما آهسته و پیوسته!

هر روز از صبح تا شب، پشت میز نشسته و مشغول کار است. تنها فعالیتی که دارد چند قدم پیاده روی است که از پشت میز کار بلند می شودو به سالن غذا خوری می رود، ولی این هفته برنامه کوهنوردی گذاشته و آخر هفته می خواهد با دوستانش راهی قله شود. فکر می کند انجام چنین برنامه هایی به نفعش است و سلامت او را حفظ می کند. در حالی که هنگامی که فرد از نظر جسمی آمادگی لازم را نداشته باشد و به انجام فعالیت های جسمی فراتر از حد عادتش بپردازد با مشکلاتی مانند درد، خستگی، کوفتگی و گرفتگی عضلات رو برو خواهد شد. این درد ها با فعالیت و حرکت تشدید می شود ولی با استراحت هم خیلی بهبود پیدا نمی کندو در نتیجه طبیعی است که افراد احساس ناخوشایندی داشته باشند بنابراین بهترین روش پیشگیری از بروز چنین عارضه ای، انجام برنامه های ورزشی به شکل منظم و مناسب است. افزایش سطح توانمندی عضلانی نیز روش دیگری است که می تواند برای پیشگیری از گرفتگی عضلات مفید و موثر باشد.


ورزش کنید، اما در محیط مناسب!

ممکن است فردی مشغول انجام فعالیت های معمول ورزشی شود و از نظر توانایی و قدرت عضلانی هم مشکلی نداشته باشد.، ولی باز هم با این عارضه روبرو شود. گاهی فعالیت جسمی بیش از حد توان فرد نیست ولی با توجه به اینکه ورزش و فعالیت در شرایط مناسبی انجام نشده می تواند به بروز این مشکلات منجر شود. انجام فعالیت های ورزشی در محیط های گرم می تواند زمینه ساز بروز این مشکل شود. در واقع زمانی که در محیطی گرم مشغول ورزش می شوید با توجه به تعریق شدید و در ضورت دریافت نکردن آب کافی و الکترولیت هایی مانند سدیم باید منتظر ایجاد چنین دردهایی نیز باشید. بنابراین توصیه می شود حتما در شرایط مناسب مشغول انجام ورزش و فعالیت بدنی شوید و از استفاده از مایعاتی را که حاوی املاح است را فراموش نکنید. مصرف مایعات مناسب به مقدار کافی یکی از شیوه هایی است که می تواند از گرفتگی عضلات پیشگیری کند و پس از بروز این مشکل نیز برای ترمیم و بهبود هر چه سریع تر گرفتگی کمک می کند.


هنگام استراحت هم عضلات می گیرد

بعضی دچار گرفتگی عضلات می شوند. اما نه هنگام ورزش و فعالیت. آنها وقتی در حال استراحت یا خواب شبانه هستند. با درد و گرفتگی رو برو خواهند شد. که اغلب موارد در عضلات پشت پا اتفاق می افتد. این نوع گرفتگی های عضلانی هم از نظر ماهیت و هم از نظر علت بروز با گرفتگی های ناشی از ورزش و فعالیت کاملا متفاوت است. چنین شرایطی ناشی از اختلالی به نام سندرم پای بیقرار است که یکی از انواع اختلالات حرکتی به حساب می آید. این دردها معمولا بسیار آزار دهنده و ناتوان کننده است و معمولا برای کسانی ایجاد می شود که مشاغل ایستاده دارند یا فعالیت روزانه زیادی داشته اند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد