وبلاگ گروه کوهنوردی یاران مهر

وبلاگ گروه کوهنوردی یاران مهر

مـوجیـم و وصل ما از خود بریدن است، ساحل بهانه است رفتن رسیدن است.
وبلاگ گروه کوهنوردی یاران مهر

وبلاگ گروه کوهنوردی یاران مهر

مـوجیـم و وصل ما از خود بریدن است، ساحل بهانه است رفتن رسیدن است.

عوامل تخریب کوهستانهای ایران

تخریب کوهستانها عمدتاً ناشی از رشد جمعیت و افزایش انواع بهره برداریها از منابع کوهستانی می باشد .

نفوذ سر ریز جمعیت به نواحی کوهستانی و شکنندگی شدید این مناطق ، انواع پدیده های تخریبی را در پی داشته است که به شرح زیر می باشد .

 

1- چرای احشام:

 دامداران عموماً بدون در نظر گرفتن فصل رشد گیاهان و نباتات کوهستانی به تعلیف دام های خود می پردازند. عبور دائمی دام از کمرکشها و دامنه ها، به کوبیدگی خاک کوهها منجر شده و قابلیت نفوذپذیری و رشد مجدد گیاهان را شدیداً کاهش می دهد. مشاهده خطوط موازی در این نواحی که گاه ((بزرو)) خوانده می شوند، در کلیه کوهستانهای ایران امری طبیعی است .

  
ادامه مطلب ...

چرا کوه ها اهمیت دارند؟

 نقش و اهمیت کوه‌ها در جهان

یک پنجم سطح خشکى‌هاى جهان را کوه‌ها تشکیل مى‌دهند. بیش از نیمى از جمعیت جهان به منابع آب کوه‌ها براى کشاورزى، برق، صنایع و از همه مهم‌تر آشامیدن وابسته هستند. ۱۲ درصد از جمعیت جهان مستقیماً تحت تاثیر کوه‌ها قرار دارند. سرچشمه‌ مهم‌ترین رودهاى جهان مثل نیل، آمازون و گنگ در کوه‌ها قرار دارد، به همین دلیل کوه‌ها را "برج‌هاى آب شیرین" جهان نامیده‌اند. ۲۸ درصد از جنگل‌هاى جهان در نواحى مرتفع واقع شده‌اند که به "جنگل‌هاى کوهستانى" معروف هستند. کوه‌ها به دلیل کمربندهاى ارتفاعى مختلف، شیب و جهت‌هاى جغرافیایى، داراى بیشترین تنوع گیاهى و جانورى هستند، از این رو این اکوسیستم‌ها را در زمره‌ نقاط داغ(Hot Spots) طبقه‌بندى نموده‌اند. به دلیل پستى‌بلندى، ارتفاع و سرسبزى محیط‌، کوه‌ها دربرگیرنده‌ مجموعه‌اى از جلوه‌هاى طبیعى بوده و هر ساله میزبان میلیون‌ها گردشگر از سراسر دنیا هستند. بسیارى از میراث‌هاى فرهنگى جوامع بشرى در کوه‌ها قرار دارند. تمدن‌هاى درخشان بسیارى در کوه‌ها متولد شده‌اند. کوهستان الهام‌بخش انسان در چیرگى بر موانع و دشوارى‌ها بوده‌است. کوه، نماد مقاومت، استحکام، پایدارى و سربلندى است. کوه‌ها محل نزول وحى و مکان‌هایى مقدس‌اند.

 

ادامه مطلب ...

بلندترین کوه‌های ایران کدامند؟

کشور ایران با داشتن بیش از 390 کوه، با ارتفاعی بیش از 2000 متر و 92 کوه با ارتفاع بیش از 4000 متر از سطح دریا، جزو کشورهای مرتفع جهان است.

 کوه دماوند از رشته‌کوه‌های البرز، بلندترین قله ایران و یکی از زیباترین کوه‌های جهان است. این کوه از دوران باستان مورد توجه بوده است و در بسیاری از اسناد تاریخی، کتیبه‌ها و آثار شعرا و نویسندگان از آن نام برده شده است. بلندای این آتشفشان خفته 5610 متر است. حدود ده مسیر صعود به دماوند وجود دارد.


 


برای رسیدن به قله دماوند، مسیرهای مختلفی وجود دارند که شناخته‌شده‌ترین آن‌ها این جبهه‌ها هستند. جبهه شمالی؛ مسیر صعود این جبهه از میان دو یخچال سیوله (سمت راست) و دوبی سل (سمت چپ) صورت می‌گیرد.

  

ادامه مطلب ...

زنده بودن یا زندگی کردن

زنده بودن حرکتی افقی است از گهواره تا گور

و زندگی کردن حرکتی عمودی است از زمین تا آسمان 

داروهایی که می توانند باعث گرفتگی عضلانی شوند


     • فوروزماید (furosemide)، هیدروکلروتیازید (hydrochlorothiazide) و سایر داروهای دیوریتیک که برای کاهش آب بدن استفاده می شوند.

     • دونپزیل (donepezil) که برای درمان آلزایمر استفاده می شود.

     • نئوستیگمین (neostigmine) که برای درمان میاستنی گراویس استفاده می شود.

     • نیفدیپین (nifedipine) که برای درمان آنژین و فشار خون بالا استفاده می گردد.

     • رالوکسیفین (raloxifene) که برای درمان پوکی استخوان استفاده می شود.

     • تربوتالین، پرووتتولین و تتولین که برای درمان آسم استفاده می شود.

     • تولکاپن، که برای درمان بیماری پارکینسون استفاده می گردد.

    • داروهای استاتین از قبیل روزاواستاتین، فلوواستاتین، آتروواستاتین، لواستاتین، پراواستاتین و سیمواستاتین که برای درمان کلسترول بالای خون استفاده می گردند.




         گرفتگی مزمن عضلات

        

        در صورتیکه گرفتگی عضلات شما پی در پی و یا شدید است به پزشک مراجعه کنید.

خوشبختی

آب جوشی که سیب زمینی را نرم میکند، 

همان آب جوشی است که تخم مرغ را سفت می کند. 

مهم نیست چه شرایطی پیرامون شماست. 

مهم این است درون خود چه داری...!!!!

مردم موهای صافشان را فر می‌زنند

 

ادامه مطلب ...

پیشگیری از گرفتگی عضلات


در زیر به بیان توصیه هایی می پردازیم که ممکن است به شما در پیشگیری از گرفتگی عضلات یا اسپاسم عضلانی کمک کند:


میزان زیادی آب و سایر مایعات بنوشید، طوریکه رنگ ادرار شما زرد روشن یا شفاف مانند آب شود.

از مصرف الکل بپرهیزید و مصرف مواد کافئین دار را کم یا متوقف کنید.

مواد غذایی سالم و غنی در کلسیوم، پتاسیوم  منیزیوم مصرف کنید.

دوچرخه سواری کنید و یا از دوچرخه های ثابت استفاده کنید.

پیش از خواب، پیش و پس از خواب نرمش کنید.

فشار ورزش و تمرین خود را یکدفعه بالا نبرید.

از مولتی ویتامین استفاده کنید.

از شربت های ویتامین ب کمپلکس استفاده کنید.

در صورتیکه دارویی که توسط دکتر برای شما تجویز شده مصرف می کنید و فکر می کنید گرفتگی عضلات شما به دلیل مصرف آن است، با پزشک خود درباره آن مشورت کنید.

در صورتیکه خودسرانه دارویی مصرف می کنید، و دچار گرفتگی عضلات شده اید با پزشک خود درباره آن دارو و جایگزین هایش صحبت کنید.

تن را توانا ...

تن را توانا

خرد را بیدار

و روان را پاک نگهداریم

درمان گرفتگی عضلات


گرفتگی عضلات مشکلی شایع است و تقریبا همه افراد چنین وضعی را تجربه کرده اند، ولی خیلی ها نمی دانند هنگامی که عضله ای می گیرد، چه باید کرد و چطور می توان درد آن را تسکین داد. ممکن است شما مجبور به امتحان چندین یک از راههای زیر برای پایان دادن به گرفتگی عضلات پا باشید، این راهها عبارتند از:

 

ادامه مطلب ...

دلایل گرفتگی عضلات پا


دلیل گرفتگی عضلات پا همیشه معلوم نیست، گرفتگی عضلات ممکن است به دلایل یا شرایط مختلفی رخ دهد از جمله:
صدمات ناشی از ورزش یا فشار بیش از حد به ماهیچه در هنگام ورزش.
ماندن در هوا یا آب سرد.
مشکلات پزشکی و سلامتی از قبیل، مشکلات جریان خون (بیماری شریانی محیطی) تنگ شدن رگهای خون رسان به پاها می تواند باعث درد ماهیچه ها در ورزش شود. بیماری کلیه، بیماری تیروئید.
ایستادن در سطوح سفت، یا نشستن زیاد و یا قرار دادن پا در حالت های اذیت کننده در هنگام خواب.
کمبود کلسیوم، پتاسیوم و سایر مواد معدنی در خون.
کاهش رطوبت و آب بدن.
مصرف دارویی های خاص از قبیل، داروهای ضد روان پریشی، قرص های ضد بارداری، قرص های دیورتیک، استاتین و یا استروئیدی.

گرفتگی عضلات پس از ورزش


می گویند اگر ورزش کنیم شاداب و سرحال خواهیم شد و خستگی های روزانه مان هم رفع می شود، ولی خیلی ها پس از ورزش نه تنها با این وضع روبرو نمی شوند بلکه شرایطی عکس آن را تجربه می کنند. همان هایی که پس از ورزش باید تا چند روز درد و گرفتگی غضلات بدنشان را تحمل کنند و ناچارند با خستگی ناشی از آن بسازند. چنین افرادی معمولا همین وضع را بهانه ای می کنند برای فرار از ورزش و هیچ وقت به سمت آن نمی روند. در حالی که مسلما اگر ورزشی مناسب انتخاب کنیم و به شیوه ای صحیح آن را انجام دهیم هیچیک از این مشکلات بروز نخواهد کرد. گرفتگی عضلات معمولا به دلیل وارد شدن فشاری بیش از حد توان یک عضله یا فراتر از حد متعارفی که به طور معمول از عضلات استفاده می کنیم، ایجاد می شود. گرفتگی عضلات به انقباض دردناکی در عضله گفته می شود. که پس از انجام دادن فعالیت های فیزیکی و حرکتی بروز می کند.

 

ادامه مطلب ...

جوراب کوهنوردی

پس از انتخاب کفش کوهنوردی استفاده از جورابی مناسب و هماهنگ با کفش با توجه به نوع برنامه کوهنوردی ضروری می باشد. بعضی کوهنوردان دو نوع جوراب کوهنوردی با هم می پوشند که جوراب اول یک جوراب نازک نخی است که رطوبت و عرق را از پا می گیرد و جوراب دوم که ضخیم تر است روی جوراب اول پوشیده می شود و عرق را از جوراب اول می گیرد و اثر ضربه های پنجه و ناخن ها را به ویژه در سرازیری ها کاهش می دهد. با وجود فناوری های نوین در تهیه الیاف مورد استفاده در جوراب های ورزشی و به دست آمدن نتایج خوب از این فناوری ها، استفاده از جوراب های کوهنوردی با فناوری های نوین توصیه میگردد. 

 

ادامه مطلب ...